Produktywny Uczeń

@produczen

#1 portal dla uczniów i studentów chcących uczyć się lepiej. To jest nasz comiesięczny blog. Wejdź na produktywnyuczen.pl aby dowiedzieć się więcej.

https://produktywnyuczen.pl/#subscribe @produktywny_u

Dzielenie się: czy i jak prezentować swoje myśli

Wstęp

Każdy z nas ma bardzo wiele myśli, pomysłów, pytań, odpowiedzi, które cały czas siedzą w naszej głowie. Często prowadzimy swoiste "dialogi" w naszych głowach, próbujemy w jakiś sposób to wszystko przetworzyć. Często bez skutku.

Jedną z podstaw produktywności, czymś na czym się tutaj dość mocno skupiamy, jest pozbywanie się bagażu mentalnego z naszej głowy. Czy to chodzi o zadania, wydarzenia, pomysły, stwierdzenia, zawsze przełożenie tego gdzieś jest dla nas dobre.

Dlaczego?

Wyobraź sobie swój mózg jako komputer.

Każdy procesor potrzebuje do działania pamięci RAM (Random Access Memory), która przechowuje informacje potrzebne do przetworzenia zadań. Taka pamięć krótkotrwała.

Ta pamięć jest bardzo szybka (aby umożliwić szybkie przetwarzanie), ale za to nie jest bardzo obszerna. Często 10-100 razy mniejsza od pamięci długotrwałej.

Wszystko nad czym właśnie myślisz, albo myślałeś niedawno, jest przynajmniej częściowo przechowywane w pamięci krótkotrwałej. Im więcej myślisz (nad większą ilością rzeczy), tym bardziej zapchana jest twoja pamięć k.

Ktokolwiek miał kiedyś porządnie zapchany RAM, wie co to znaczy.

Drugi mózg

Dlatego potrzebna jest nam dodatkowa pamięć, taka, która nie zapomina, jest dostępna o każdej porze dnia i nocy oraz nie może się zmęczyć.

Taka supermoc.

Warto spisywać swoje pomysły, przemyślenia, pytania.

Czy warto się nimi dzielić?

Analiza

Tutaj spróbujemy dokonać analizy dzielenia się myślami z innymi, poprzez internet i inne sposoby. Przykłady znajdziecie w kolejnej sekcji.

Najpierw zacznijmy od prostej tabeli skutków i przeszkód

SkutkiPrzeszkody
Konfrontacja - konfrontujesz się z samym sobą, swoimi myślami, pomysłami itp
Overthinking - gdy piszemy coś z myślą o dzieleniu się tym, potrafimy myśleć zbyt dużo nad tym.
Wzbogacanie - Dzielenie się, czymkolwiek, wzbogaca nas, jak i innych dookoła. Ktoś czytający np. nasz post na blogu zyskuje nowe perspektywy na temat, o którym piszemy.
Perfekcjonizm - Zamiast po prostu pisać, boimy się tego "a co inni o nas pomyślą?". To myślenie niszczy naszą kreatywność i pomysłowość.
Rozwój - no po prostu się rozwijamy. Tworzymy coś nowego, kwestionujemy swoją rzeczywistość.Brak konkretów - często bywa, że nasze myśli (póki jeszcze są w naszej głowie, są "wolne", nieusystematyzowane i często niekonkretne. Gdy przełożymy je po prostu na kartkę, bywa, że to co dostajemy wygląda jak jakieś majaczenie.
Systematyka - jeśli piszesz regularnie (a nawet jeśli nie), to budujesz system "offloadowania" swoich myśli gdzieś indziej oraz dzielenia się nimi. Jeśli uda ci się z tego jeszcze zbudować nawyk, to jesteś mistrzem systematyczności.Krytyka - jeśli zaczynamy się czymś dzielić, zawsze pojawią się jacyś krytycy, którym coś się będzie nie podobało. Musimy się nauczyć nie przejmować się nimi zanadto, ale też nie odrzucać ich, tylko słuchać.

Przykłady

Jest wiele miejsc, sposobów, "kanałów" dzielenia się. Jednym z najpopularniejszych jest blog. Strona internetowa, na której można się dzielić postami - treściami (zazwyczaj) do 10 000 słów.

Oczywiście nie ma żadnych "ustalonych" ograniczeń.

Po pierwsze, możemy wyznaczyć sobie jakiś interwał pisania, tak aby wejść w konkretny rytm;

Zdecydowanie najpopularniejsze są blogi miesięczne i tygodniowe, bo to są takie najbardziej "ludzkie" interwały - zazwyczaj te miesięczne są oparte na dłuższych postach, a te tygodniowe na krótszych. Ostatnimi czasy coraz popularniejsze są codzienne blogi, zazwyczaj bardzo krótkie lub krótkie, publikowane w każdy dzień tygodnia. Takie blogi wymagają przede wszystkim systematyki i codziennej mobilizacji, natomiast mogą być wbrew pozorom proste do napisania - codziennie nawijają nam się jakieś tematy o których można napisać. Są też blogi dwu, trzy-miesięczne, albo nawet rzadsze.

Jeśli zdecydujemy się na konkretny interwał, warto przygotować sobie listę pomysłów na klika postów do przodu - pomoże to nam uniknąć "kreatywnej ciemności" i przegapiania terminu. Więcej o tym później.

Blogi "od tak" mniej od nas wymagają jeśli chodzi o systematykę, ale potrafimy o nich często zapominać i opuszczać. Wiele dobrych blogów właśnie tak skończyło.

Techniki

Czyli jak dobrze się dzielić.

Jeśli chodzi o pisanie, to jest kilka przydatnych technik, "life-hacków", które mogą pozwolić nam pisać częściej i/lub lepiej.

Skupienie - środowisko i narzędzia

Aby pisanie kojarzyło nam się dobrze, a nie jako coś, czego nigdy nie możemy skończyć, warto zadbać o swoje środowisko jak i narzędzia.

Środowisko

Miejsce, w którym piszemy jest bardzo ważne. Warto zadbać o wygodne siedzisko (fotel, krzesło, podłoga), biurko (jeśli korzystamy) i przede wszystkim spokój. Miejsca takie jak park, las, biblioteka - mogą naprawdę zwiększyć twoją kreatywność. Można też pisać w kawiarniach - wtedy należy uważać na wyjątkowo tłoczne i głośne miejsca.

Dom to też świetne miejsce do pisania, zwłaszcza jeśli mamy w nim miejsce wolne od rozproszeń, np. taras/balkon, biuro (pokój), duży fotel itp. Nie ważne gdzie, jest kilka ważnych zasad skupienia

1. Twoje środowisko nie może być zbytnio ekscytujące - wtedy sam fakt przebywania w nim może cię rozproszyć

2. Twoje środowisko powinno być twoje - jeśli będziesz się gdzieś czuł nieswojo, trudno będzie ci się spokojnie skupić na pracy

3. Twoje środowisko powinno być inspirujące, ale nie rozpraszające - kilka plakatów czy książek jest okej, ale nadmiar będzie cię rozpraszał

Narzędzia

Nie ważne, czy piszesz na komputerze, czy na papierze, warto zadbać o odpowiednie narzędzia.

Komputer

Dobry program do pisania, to taki, który cię nie rozprasza, tylko wspiera. Powinien on posiadać funkcję pełnego ekranu, prostego formatowania i najlepiej tzw. "tryb maszyny do pisania" - podświetlania jednej linijki na raz. Oto kilka dobrych przykładów:

1. Typora

2. iAWriter

3. Ulysses

Aby inne programy cię nie rozpraszały, warto założyć nowe konto na komputerze, gdzie zainstalujesz tylko i wyłącznie program do pisania - tylko z niego będzie można korzystać.

Papier

Nic bardziej nie denerwuje pisarza, niż niskiej jakości papier i/lub długopis. Warto zainwestować w dobrej jakości notes (np. Moleskine) oraz dobry długopis (LAMY, Parker), które będą wręcz przyjemnością, niż tylko narzędziem. 

Poprawa

Co, gdy już napisałeś?

Przed finalnym momentem podzielenia się swoją myślą, warto dokonać małych poprawek, swoistej "recenzji" swojego dzieła. Można to zrobić na klika sposobów, jednak ja preferuję ten jeden:

1. Po napisaniu pierwszej wersji "odkładam" dzieło na tydzień do szuflady. To znaczy, nie pracuję nad nim w ogóle, ale za to myślę nad jego tematem.

2. Po tygodniu wyciągam i czytam owe dzieło, dodając komentarze, notatki, "recenzuję" swoją własną pracę.

3. Po kilku następnych dniach czytam jeszcze raz zarówno swoją pracę jak i komentarze, implementując te, które wciąż uznaję za słuszne.

4. Taką pracę daję jednej osobie do przeczytania, notując jej komentarze.

5. Zastanawiam się, czy warto zaimplementować komentarze drugiej osoby.

6. Publikuję pracę

Jest to proces dość czasochłonny, jednak jest dobrym balansem między szlifowaniem swojego języka i treści oraz stałą konfrontacją.

Podsumowanie

Warto dzielić się swoimi myślami. Z jednej strony działa to na nas bardzo rozwijająco i "detoskyjnie", z drugiej buduje nasz umiejętności konstruowania myśli.

Dzielenie się swoimi myślami jest tylko jednym z elementów budowania drugiego mózgu, czyli zyskiwania supermocy ;)


Produktywny Uczeń jest wspierany przez członków Strefy Pro. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.


More from Produktywny Uczeń: